FeaturedΠεριβάλλονΠολιτική

Η υπόθεση Cosco φτάνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Με ερώτηση του Πέτρου Κόκκαλη πρώην Δημοτικού Συμβούλου Πειραιά και Ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Η υπόθεση Cosco φτάνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ύστερα από ερώτηση του Πέτρου Κόκκαλη πρώην Δημοτικού Συμβούλου Πειραιά και Ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Το θέμα των έργων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά τίθεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και συγκεκριμένα τα έργα επέκτασης του λιμένος Πειραιώς χωρίς Περιβαλλοντική Μελέτη επιπτώσεων , όπως είναι και ο τίτλος του θέματος με ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή , που κατέθεσε ο κ. Πέτρος Κόκκαλης

Όπως αναφέρει το σχετικό δελτίο τύπου της δημοτικής παράταξης “Πειραιάς για όλους” :

“Πρόκειται για τα έργα επέκτασης του λιμανιού, τα οποία πραγματοποιούνται χωρίς τις απαιτούμενες από τη νομοθεσία εγκρίσεις. Σε συνέχεια των εσωτερικών αντιδράσεων από συναρμόδιους δήμους και ομάδες πολιτών αλλά και προσφυγών στην ελληνική δικαιοσύνη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται τώρα να επανεξετάσει τη χρηματοδότηση με ευρωπαϊκούς πόρους έργων που παραβιάζουν την περιβαλλοντική νομοθεσία και την τροποποιημένη Σύμβαση της Βαρκελώνης για την Προστασία της Μεσογείου.

Σημειώνεται πως από το 2014 που έκλεισε η συμφωνία με την Cosco ως σήμερα, η κινέζικη εταιρεία απέφυγε να υποβάλλει, ή υπέβαλε αφού είχαν ξεκινήσει τα έργα προς έγκριση τις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτες διαχείρισης παρότι αυτό απαιτήθηκε και από την τελική σύμβαση παραχώρησης, η οποία υπεγράφη το 2016. 

Σήμερα, επτά χρόνια μετά, στο λιμάνι του Πειραιά προχωρούν έργα, με βαρύ αποτύπωμα για το περιβάλλον χωρίς να έχουν τις εγκρίσεις του ελληνικού κράτους. Παρόλο που ο Πειραιάς είναι μία από τις πλέον περιβαλλοντικά επιβαρυμένες περιοχές της Αττικής λόγω των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών, της κυκλοφοριακής κίνησης και της βιομηχανίας, η ακολουθία διαβούλευσης και εγκρίσεων που επιβάλλει η ευρωπαϊκή νομοθεσία παραβιάζεται συστηματικά από την Cosco.

Ως αποτέλεσμα, υπήρξαν πολύ μεγάλες αντιδράσεις από τις τοπικές αρχές και των τριών δήμων που συνορεύουν με το λιμάνι, κινήσεις πολιτών και συνδικάτων. Προσφάτως, μία μεγάλη ομάδα εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης όλου του Πειραιά, με επικεφαλής δύο δημάρχους και είκοσι δημοτικούς και περιφερειακούς συμβούλους, προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αίτημα της διακοπή των έργων για λόγους προστασίας περιβάλλοντος και την επανέναρξη του διαλόγου για τις επιπτώσεις τους παράλληλα με την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων. Την ίδια στιγμή, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής απέρριψε με συντριπτική πλειοψηφία τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ΟΛΠ Α.Ε. – Cosco, ενώ έχουν προηγηθεί οι ομόφωνες ανάλογες απορρίψεις από τα δημοτικά συμβούλια Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας και Περάματος.”

 

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Petros Kokkalis (The Left)

Θέμα: Έργα επέκτασης του λιμένος Πειραιώς χωρίς Περιβαλλοντική Μελέτη επιπτώσεων

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας έργο που αφορά την επέκταση του λιμένα Πειραιά με νέα προβλήτα για κρουαζιερόπλοια μεγάλου όγκου.

To έργο εκτελείται επί ενάμιση έτος χωρίς να έχει εγκριθεί ακόμη η υποχρεωτική σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Οι τρεις συναρμόδιοι δήμοι και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής απέρριψαν την προτεινόμενη μελέτη της Cosco λόγω των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έλληνες πολίτες, δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας τόσο για την ακύρωση προηγούμενων αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων όσο και για την αναστολή εκτέλεσης αυτών μέχρι την τελεσιδικία.

Λόγω της αναντιστοιχίας με την περιβαλλοντική νομοθεσία υπάρχει προσωρινή διακοπή μέρους των εργασιών από τα ελληνικά δικαστήρια.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η Επιτροπή

  1. Αν είναι θεμιτή η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση έργων που δεν ακολουθούν την περιβαλλοντική νομοθεσία;
  2. Αν συνεχίζει να χρηματοδοτεί την αμφιλεγόμενη προβλήτα κατά 95% μέσω του ΕΣΠΑ (ΠΕΠ Αττικής) παρόλες τις αντιδράσεις, τις εκκρεμείς προσφυγές προς την δικαιοσύνη και τις περιβαλλοντικές παραβιάσεις;
  1. Αν και παρότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμα εναρμονιστεί με το τροποποιημένο σύμφωνο της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου, επιτρέπεται να το παραβιάζει;
Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό. Περισσότερα

Κλείσιμο