ΑπόψειςΚοινωνία

Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός στην υγεία

Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός στην υγεία , είναι ο τίτλος του άρθρου που συνυπογράφουν η Τζούλια Μπάρδη* και ο Παναγιώτης Χαλβατσιώτης*

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του άρθρου

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση κάθε πολίτης του κόσμου να τυγχάνει την ίδια προσφορά υγείας ανεξάρτητα από κοινωνικούς, οικονομικούς, δημογραφικούς και γεωγραφικούς διαχωρισμούς.

Στόχος λοιπόν είναι οι υπηρεσίες υγείας να είναι βέβαια προσβάσιμες, αλλά και να καλύπτουν εξολοκλήρου τις ανάγκες του καθενός.

Η επίτευξη του στόχου αυτού που μέχρι σήμερα αποτελούσε μόνο ένα όνειρο,μπορεί να το κάνει πραγματικότητα η ψηφιακή εποχή. Βέβαια υπάρχουν πολλές ακόμα προκλήσεις που είναι απαραίτητο να υπερνικηθούν, ώστε το εγχείρημα να καταστεί ασφαλές, αποδοτικό και επιτυχημένο.

Η πανδημία πυροδότησε πολλές αλλαγές στην οικονομία της υγείας και απαίτησε σημαντικές οικονομικές επενδύσεις στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών.

Η εμπειρία όμως που έχει πλέον αποκτηθεί, ουσιαστικά προλέγει το πόσο απαραίτητος είναι ο ευρύς ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών υγείας.

Η επόμενη μέρα λοιπόν απαιτεί να αφήσουμε πίσω τις παραδοσιακές επιχειρηματικές διαδικασίες και να επενδύσουμε σε καινοτόμες ιδέες. Η τηλε-ιατρική, η αυτονομία των ιατρικών συσκευών μέσω της τεχνητής νοημοσύνης, η ηλεκτρονική αποθήκευση και επεξεργασία μεγάλου όγκου στοιχείων των ασθενών, αποτελούν παραδείγματα του ψηφιακού μετασχηματισμού στην υγεία.

Η καινοτομία στο χώρο της υγείας θα σημαίνει βελτίωση στην έκβαση νοσηλείας, αποφυγή ανθρώπινου λάθους, μείωση του υγειονομικού κόστους, βελτιστοποίηση της συνεργασίας και όλα αυτά χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του θεράποντα.

Το μεγάλο κέρδος για τον ασθενή είναι ότι μπορεί να αναζητήσει υπηρεσίες υγείας όποτε και όπου το επιθυμήσει ή προκύψουν ξαφνικά χωρίς να είναι απαραίτητο να βρίσκεται στον προθάλαμο ενός νοσοκομείου και αφού εικονικά θα είναι σαν να βρίσκεται συνεχώς παρέα με τον προσωπικό του γιατρό.

Έτσι έχουν συστηθεί επιχειρηματικές λύσεις που προσφέρουν ιατρικές υπηρεσίες από απόσταση, διασυνδέουν ψηφιακά τον ασθενή με το ιατρικό κέντρο που τον παρακολουθεί και μάλιστα οι υπηρεσίες προσφέρονται σύμφωνα με τις εξατομικευμένες ανάγκες του ασθενή.

Η δυνατότητα ψηφιακής επεξεργασίας του μεγάλου όγκου ιατρικών στοιχείων προφυλάσσει τον ασθενή γιατί μπορεί εύκολα να τον προστατέψει από ανθρώπινα ιατρικά λάθη, να εξατομικεύσει σε μεγάλο βαθμό ένα πρόγραμμα πρόληψης μειώνοντας παράλληλα για τον πάροχο το οικονομικό κόστος υγείας αφού θα μπορεί να προσδιορίζει με ασφάλεια ποια είναι τα συγκεκριμένα άτομα που θα πρέπει να τύχουν της εντατικοποιημένης φροντίδας με στόχο την πρόληψη δυσμενών εξελίξεων των χρόνιων νοσημάτων.

Τα ιατρικά κέντρα με τις ψηφιακές εφαρμογές θα μπορούν να γνωρίζουν από πριν τις πραγματικές ανάγκες σε στελεχιακό δυναμικό, αφού θα είναι δυνατόν να προβλευτεί η προσέλευση ασθενών και οι ανάγκες νοσηλείας και έτσι θα εξοικονομηθούν πόροι αφού θα αποφευχθεί η αλόγιστη σπατάλη με την “τυφλή” λειτουργίας των μονάδων υγείας.

Εφαρμογές της εικονικής πραγματικότητας βοηθούν πάσχοντες στην αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου, υποστηρίζουν τους χειρουργούς με την τρισδιάστατη προσομοίωση των επεμβάσεων και βοηθούν παιδιά με αυτισμό να εξερευνήσουν το χώρο τους.

Οι χρόνιοι πάσχοντες είχαν την πολυτέλεια ή την υποχρέωση να επισκέπτονται τον γιατρό τους μία ή δύο φορές το χρόνο, ενώ σήμερα επιτυγχάνεται η συνεχής αυτοματοποιημένη επικοινωνία τους με το ιατρικό κέντρο που τους παρακολουθεί με τη βοήθεια των φορητών ιατρικών συσκευών που παρακολουθούν την καρδιακή τους λειτουργία, τα επίπεδα σακχάρου τους, την οξυγόνωση του αίματος των ασθενών με προβλήματα στους πνεύμονες αλλά και το βαθμό της φυσικής τους δραστηριότητας στα πλαίσια της θεραπευτικής άσκησης.

Το τελευταίο χρόνο λόγω της πανδημίας, των lockdown και των περιορισμών της κοινωνικότητας οδηγηθήκαμε σε έκρηξη ψυχοπαθολογικών κρίσεων με συχνή πλέον την έκφραση καταθλιπτικών και αγχωδών συνδρομών.

Η ψηφιακή τεχνολογία όμως, μέσω διαφόρων εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας, παρείχε δυνατότητες τηλε-ψυχοθεραπείας με συνομιλίες με ειδικές υποστηρικτικές ομάδες και καθοδήγησε τους πάσχοντες να αντιμετωπίσουν επιτυχώς σύνδρομα πανικού, αϋπνίας και διαταραχών του συναισθήματος.

Στη χρονιά που έρχεται η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ενισχύσει οικονομικά πρωτοβουλίες είτε της Κεντρικής Κυβέρνησης είτε του επιχειρηματικού κόσμου σε καινοτόμες λύσεις πολλών προβλημάτων στο χώρο της υγείας μέσω ψηφιακών εφαρμογών και πρέπει να μη χαθεί η ευκαιρία να χάσει η Χώρα μας την δυνατότητα να παρουσιαστεί ανταγωνιστικά στο Ευρωπαϊκό αύριο.

Οι σύγχρονες ψηφιακές μετεξελίξεις στο χώρο της υγείας μας βάζουν σταδιακά στην αρχή μιας νέας εποχής και ίσως σε αυτό που ο παγκόσμιος επενδυτικός μηχανισμός ονομάζει τέταρτη βιομηχανική επανάσταση.

Η Ελλάδα οφείλει να μην είναι ουραγός και να μπορεί να προσφέρει ορθολογικά σχεδιασμένες άρτιες υπηρεσίες υγείας στους μόνιμους κατοίκους αλλά και στους επισκέπτες της.

 

*Τζούλια Μπάρδη

Φοιτήτρια Τμήματος Διοίηκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών

Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

 

*Παναγιώτης Χαλβατσιώτης

Επίκουρος Καθηγητής Παθολογίας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ

Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου Γ.Ν.Α. “Η ΕΛΠΙΣ”

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό. Περισσότερα

Κλείσιμο